Pedagogika Montessori od dawna jest nam bardzo bliska. Od pierwszych miesięcy życia córki starałam się wpleść elementy pedagogiki Marii Montessori do naszych zabaw i aktywności. Koncepcja Metody Montessori zakłada, że dziecko uczy się najefektowniej, wtedy kiedy zajmuje się tym, co je interesuje i co rozbudza jego ciekawość do działania.
Dla mnie w Metodzie Montessori najważniejszy jest samodzielny wybór ścieżki nauczania. Lena uczy się tego, co ją interesuje. Z racji, że mieszkamy blisko lasu, edukacja przyrodnicza wiedzie oczywiście prym w tej kategorii.
Wielokrotnie prezentowałam Wam prace Leny w duchu Montessori. Większość naszych materiałów i pomocy wykonanych jest własnoręcznie, gdyż do tej pory nie było łatwo zakupić potrzebne pomoce w rozsądnej cenie. Ku mojej ogromnej radości rośnie zainteresowanie pedagogiką Montessori i na rynku pojawia się coraz więcej pomocy i materiałów niezbędnych do edukacji w duchy Montessori.
Seria/cykl: BIBLIOTECZKA MONTESSORI
Autor: Eve Herrmann
Ilustrator: Emmanuelle Tchoukriel
Typ oprawy: twarda
Data premiery: 22.08.2018
Autor: Eve Herrmann
Ilustrator: Emmanuelle Tchoukriel
Typ oprawy: twarda
Data premiery: 22.08.2018
Zgrabne białe pudełeczko z wypukłym napisem Biblioteczka Montessori „Przyroda” zawiera 150 kart podzielonych na 5 serii: zwierzęta leśne, ptaki, owady, kwiaty i owoce do zestawu dołączona jest także niewielka broszura, która zawiera krótką instrukcję jak korzystać z materiałów i kilka pomysłów na zajęcia z kartami.
Każda seria składa się z 3 rodzajów kart:
-kart obrazkowych (nieposiadających podpisu),
-kart kontrolnych (obrazek i podpis)
- etykiet (podpis)
My docelowo karty wykorzystujemy do lekcji trójstopowej.
1. Prezentacja
2. Identyfikacja
3. Przywołania z pamięci
Jednak karty te mogą stanowić pomoc dydaktyczną już dla rocznych dzieci, jeśli wykorzystamy do zabawy tylko karty zawierające obrazki. Będą wzbogacać słownictwo dzieci.
Łączenie karty z samym obrazkiem z kartą z podpisem (etykietą) to wyzwanie dla dzieci uczących się czytać. Karty edukacyjne pomagają w nauce nazewnictwa i identyfikacji, a jednocześnie pozwalają wykorzystać fazę intensywnego rozwoju mowy charakterystyczną dla dzieci w wieku przedszkolnym. Z tymi kartami możemy klasyfikować zwierzęta, owoce, kwiaty, owady i ssaki, tworzyć pary, czytać nazwy, pisać, klasyfikować według kolorów, kształtów i o wiele więcej.
Karty zachwycają prostotą i estetyką wykonania i co ważne mają zaokrąglone rogi. Moim zadaniem są przecudne, lecz zgodnie z wytycznymi PIM – Polskiego Instytutu Montessori obrazy umieszczane na kartach powinny być jak najbardziej realne, zatem najlepiej zdjęcia, albo dobra grafika, a tu mamy rysunki cudna, ale jednak rysunki. Nawet rozmiaru kart bym się już nie czepiała, choć standardy są inne. Karty polecane są dla dzieci w wieku 2-6 lat moim zdaniem są to karty idealne dla dzieci w wieku 4-6 lat. Autorka słusznie w książeczce instruktażowej zaleca obserwacje poszczególnych zwierząt czy roślin w naturze, a dopiero później zapoznanie się z nimi na kartach drukowanych. Więc warto zabierać karty na spacer do parki, czy do lasu, a nawet do zoo. Zadaniem kart jest rozbudzanie zainteresowania dziecka, otwieranie go na świat i wzbogacanie jego słownictwa.
"Kiedy dzieci mają bezpośredni kontakt z przyrodą, wtedy nagle wychodzi z nich cała ich siła."
Jeśli lubicie lub interesujecie się metodą nauki Montessori, to małe pudełko jest dla Was a właściwe wszystkie trzy.
Kolejnym wspaniałą pomocą serii Biblioteczka Montessori, jaką chce Wam dzis pokazać jest książka a właściwe zeszyć ćwiczeń; Odkrywaj bogactwo przyrody.
Seria/cykl: BIBLIOTECZKA MONTESSORI
Autor: Ève Herrmann
Ilustrator: Roberta Rocchi
Tłumacz: Anna Wolna
Typ oprawy: miękka
Data premiery: 22.08.2018
Autor: Ève Herrmann
Ilustrator: Roberta Rocchi
Tłumacz: Anna Wolna
Typ oprawy: miękka
Data premiery: 22.08.2018
Obszerna książka stanowi fantastyczne uzupełnienie tematów, które tego lata omawiałyśmy. Proponowane w ćwiczeniach zadania dotyczą różnych tematów takich jak geografia, botanika, zwierzęta, klimat czy upływ czasu.
Książka ta jest naprawdę wspaniałym notatnikiem, w którym dziecko może rysować, malować i ciąć. Dzięki małym, prostym i łatwo dostępnym zajęciom dziecko jest zachęcane do obserwowania, manipulowania i eksperymentowania, aby zrozumieć otaczający go świat. Ćwiczenia i zadnia są tak opracowane, by dziecko miało, jak najwięcej doświadczeń sensorycznych.
Książka zawiera sporo obrazków, kart do wycięcia i obserwacji, elementy do produkcji, rysunki do uzupełnienia a wszystkie działania odbywa się w trakcie zabawy w sposób naturalny i niewymuszony.
Oprawa graficzna książki zachwyca. Lena nie lubi malowanek, a w tej książce z wieka ochotą oddała się tej czynności, nawet okładka otrzymała harmonijne kolory. Wypełnianie kolorem tak pięknej książki to prawdziwa przyjemność tym bardziej, jeśli ma się barwne kredki świecowe w dwudziestu kolorach tetiski. Do pomalowania małych elementów córka wykorzystała ostre kredki ołówkowe Tetiski Jumbo o trójkątnym kształcie, który umożliwia kontakt palców z przyborem i właściwy nacisk.
Kredki świecowe Tetis tetiski wykręcane 20 kolorów
Myślę, że jeszcze wielokrotnie wróci do ćwiczeń podczas deszczowych jesiennych dni. Gorąco polecam wam tę publikację mini poradnik dla rodziców i zeszyt ćwiczeń w jednym.
Bardzo fajne i edukacyjne, nie znałam ich wcześniej :)
OdpowiedzUsuńUwielbiamy metody Montessori! Często je stosujemy w domu.
OdpowiedzUsuńmoj syn tez prowadzony byl metoda montesori.
OdpowiedzUsuńBrzmi ciekawie :)
OdpowiedzUsuńswietne zadania. moja corka chodzi do przedszkola i widze, ze tam juz musza realizowac konkretny ogolnopolski program.
OdpowiedzUsuńO samej metodzie wiem niewiele, ale wydaje mi się być godna uwagi, a chociaż część jej elementów mogłoby pojawić się w naszych szkołach. Dobrze, że pomoce są coraz łatwiej dostępne i takie atrakcyjne wizualnie!
OdpowiedzUsuńCudeńka tu zaprezentowałaś. Karty z roślinami i zwierzętami świetne, mapy super. Muszę sobie to wszystko pospisywać :)
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńRozmiar kart tzw. "trójdzielnych" nie był nigdy standaryzowany przez Marię Montessori. Różne ośrodki używają różnych rozmiarów. Sprawdza się w praktyce założenie: im mniejsze wiekowo dziecko (lub dziecko z większymi problemami rozwojowymi), tym większy rozmiar kart. Mam jeszcze pytanie - czy są w tych zestawach karty zbiorcze, które wprowadzają klasyfikacje zbiorów? Jest ona podstawą systematyzowania wiadomości i niezbędnym etapem nauki czytania :) Każdy zestaw kart do czytania lub wzbogacania słownictwa powinien być zaopatrzony w kartę zbiorczą (tytułową). Serdecznie pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuńGenialne to jest. Świetna dla mniejszych dzieci. Muszę pamiętać o takich mozliwościach edukacji i rozwoju .
OdpowiedzUsuńale super pomysł! :)
OdpowiedzUsuńfajny blog
OdpowiedzUsuń