Wszechobecny postęp i dostęp do tabletu, komputera czy, telefonu komórkowego sprawia, że dzieci coraz częściej zamiast papieru i ołówka wybierają wygodniejszą w użyciu klawiaturę. Czy nauka ręcznego pisania ma sens ?
Nauka odręcznego pisania może wydawać się nużąca. Myślę, że większość z nas z pewnością pamięta, jak wielkiego poświęcenia wymagała nauka pisania w szkole podstawowej. W dziejszych czasach mamy jednak dostęp do fantastycznych Ćwiczeń grafomotorycznych, które potrafią zachęcić pociechę do nauki. Warto wybrać naprawdę przyjazne szablony i odpowiednie narzędzia.
Ćwiczenia grafomotoryczne Kaligrafia
Autor: Elżbieta Sekuła
Wymiary: 240mm x 210mm
Liczba stron: 72
Oprawa: miękka
Wiek: 6+
"Jest to jedna z serii książeczek zawierających różne ćwiczenia grafomotoryczne. Doskonali precyzję ruchów ręki oraz koordynację wzrokowo-ruchową, a także ćwiczenia kaligraficzne utrwalające umiejętność poprawnego, płynnego pisania liter i połączeń literowych. Książeczka ta została opracowana z myślą o dzieciach 6-7letnich, a także uczniów, którzy mają trudności z kształtnym pisaniem."
Umieszczone w ćwiczeniach arkusze mają na celu umożliwić dziecku potrenowanie pisowni każdej litery z osobna i łączenia jej z samogłoskami a w dalszej części ćwiczeń mam pojedyncze słowa i zadnia. Ćwiczenia te to połączenie nauki pisania po śladzie i pisania według zadanego wzoru i to właśnie wyróżnia je na tle innych tego typu publikacji.
Na pewno warto zachęcać dziecko do pracy, chwaląc dotychczasowe efekty i motywując tym samym do dalszego zaangażowania się. Myśle że również dodatkową zachętą będą także nowe przybory do kaligrafii np. pióro kulkowe lub wieczne. Lena nigdy nie lubiła wszelakiego rodzaju szlaczków a pisanie odręczne, ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu sprawia jej ogromną przyjemność. Odkąd ma cudowne pióro kulkowe Tetis, które posiada wyprofilowany, miękki, gumowy uchwyt pisze bardzo dużo zarówno w szablonach, jak i w zeszycie. Nie wpadłabym na to, że zmiana narzędzia tak zachęci Lenę do pisania.
Istotną zaletą piór szkolnych Tetis, jest ich trójkątny kształt, który gwarantuje największy możliwy kontakt palców z przyborem. Idealnie wyprofilowany uchwyt „wymusza” na dziecku prawidłowe trzymanie pióra. Dziecko powinno trzymać pióro w trzech palcach pomiędzy kciukiem i lekko zgiętym palcem wskazującym, opierając go na palcu środkowym. Wyprofilowany uchwyt koryguje też wysokość trzymania piór. Dzięki takiemu uchwytowi napięcie mięśni w ręce jest mniejsze co sprzyja wygodnemu, ładnemu pisaniu a dłoń, nadgarstek nie męczy się tak, dzięki czemu dziecko nie zniechęca się do pisania.
Ćwiczenia grafomotoryczne Kaligrafia
Autor: Elżbieta Sekuła
Wymiary: 240mm x 210mm
Liczba stron: 72
Oprawa: miękka
Wiek: 6+
Na pewno warto zachęcać dziecko do pracy, chwaląc dotychczasowe efekty i motywując tym samym do dalszego zaangażowania się. Myśle że również dodatkową zachętą będą także nowe przybory do kaligrafii np. pióro kulkowe lub wieczne. Lena nigdy nie lubiła wszelakiego rodzaju szlaczków a pisanie odręczne, ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu sprawia jej ogromną przyjemność. Odkąd ma cudowne pióro kulkowe Tetis, które posiada wyprofilowany, miękki, gumowy uchwyt pisze bardzo dużo zarówno w szablonach, jak i w zeszycie. Nie wpadłabym na to, że zmiana narzędzia tak zachęci Lenę do pisania.
Istotną zaletą piór szkolnych Tetis, jest ich trójkątny kształt, który gwarantuje największy możliwy kontakt palców z przyborem. Idealnie wyprofilowany uchwyt „wymusza” na dziecku prawidłowe trzymanie pióra. Dziecko powinno trzymać pióro w trzech palcach pomiędzy kciukiem i lekko zgiętym palcem wskazującym, opierając go na palcu środkowym. Wyprofilowany uchwyt koryguje też wysokość trzymania piór. Dzięki takiemu uchwytowi napięcie mięśni w ręce jest mniejsze co sprzyja wygodnemu, ładnemu pisaniu a dłoń, nadgarstek nie męczy się tak, dzięki czemu dziecko nie zniechęca się do pisania.
Teraz tylko czekać, aż blondynka zacznie pisać piórek wiecznym.
Udowodniono, że zgranie oka i ręki podczas pisania nie tylko pomaga rozwijać zdolności poznawcze dzieci, lecz także pozytywnie wpływa na koordynację pracy mięśni. Psychomotoryka to jednak nie wszystko kaligrafia pomaga myśleć, pogłębia zdolności językowe i wyobraźnię a zdaniem specjalistów sztuka kaligrafii kształtuje osobowość. Moim zadaniem na pewno uczy cierpliwości i jak każda, nawet najdrobniejsza czynność pozostawia ślad w naszym mózgu. A im częściej daną rzecz ćwiczymy i im więcej zmysłów ona angażuje, tym ślad wyraźniejszy. Z pisaniem jak z jazdą na rowerze, uczymy się raz na całe życie i dobrze by, nauka pisania była frajdą.
Udowodniono, że zgranie oka i ręki podczas pisania nie tylko pomaga rozwijać zdolności poznawcze dzieci, lecz także pozytywnie wpływa na koordynację pracy mięśni. Psychomotoryka to jednak nie wszystko kaligrafia pomaga myśleć, pogłębia zdolności językowe i wyobraźnię a zdaniem specjalistów sztuka kaligrafii kształtuje osobowość. Moim zadaniem na pewno uczy cierpliwości i jak każda, nawet najdrobniejsza czynność pozostawia ślad w naszym mózgu. A im częściej daną rzecz ćwiczymy i im więcej zmysłów ona angażuje, tym ślad wyraźniejszy. Z pisaniem jak z jazdą na rowerze, uczymy się raz na całe życie i dobrze by, nauka pisania była frajdą.
Świetny sposób na naukę! Chociaż pamiętam, że w dzieciństwie ćwiczenie szlaczków było dla mnie męczarnią...:D
OdpowiedzUsuńJestem fanką gadżeciarskich dlugopisów i ołówków, niestety moja 5latka jest na tyle leniwcem pod tym względem że nie bardzo ma ochotę cwiczyć takie rzeczy. Woli ciastoline i farby. Jak ją zachęcić ? Takich długopisów mam już 2 piórniki... :(
OdpowiedzUsuńPolecam pisać do córki listy małe notki o ile umie czytać a jeśli nie warto pierwsze literki pisać np w mące w piasku. Odręczne pisanie jest sporym wyzwaniem ale małymi kroczkami można osiągnąć wiele.
UsuńNauka pisania jest bardzo ważna! W końcu, jak nastąpi zagłada technologiczna, to zostanie nam tylko pismo ręczne:)
OdpowiedzUsuńKoszmar dzieciństwa, no ale cóż... to jest tak ważne.
OdpowiedzUsuńZdecydowanie nauka pisania ma sens. W końcu nie wszystko da się napisać na komputerze i wydrukować.
OdpowiedzUsuń