17:49

Chemia w naturalnych warunkach




Lena jak chyba każdy pięciolatek zadaje mnóstwo pytań. Ostatnio podczas spaceru znalazła gruba pokryta rdza śrubkę. Jak już skończyła snuć domysły, z jakiego urządzenia lub maszyny pochodzi owo znalezisko, zaintrygował ja warstwa rdzy. Tak więc skąd ta rdza i dlaczego? 




W przyrodzie zachodzi mnóstwo reakcji chemicznych na przykład te, które sprawiają, że śrubka rdzewieje.

Postanowiłyśmy przeprowadzić eksperyment z rdzą, do którego nie uszyłyśmy śrubki (za długo by ten proces trwała) a opiłek żelaza.wystarczy puszkę po konserwie zetrzeć na pilniku lub kupić na allegro. Moje pozostawili monterzy balkonów, ładnie je zmiotłam i przechowałam wiedziałam, że się przydadzą :)








Do dwóch miseczek Lena włożyła dwa kawałki ręcznika papierowego poskładanego na cztery części. Wysypała do każdej miseczki trochę opiłków i do jednej  z nich nalała wody. 
 




Na zwilżonym papierze opiłki zardzewiały na suchym nie. Żeby żelazo pokryło się rdzą potrzeba dwóch rzeczy wody i tlenu. Bez tlenu albo bez wody nie ma rdzy. Atomy żelaza przyczepiają się do atomów wody i tlenu. Razem tworzą nową substancje rdzę.




Wpis powstał w ramach zabawy ,,Piątki z eksperymentami"
Więcej na blogu  Karolowamama

2 komentarze:

Copyright © 2016 Blondynki kreatywnie , Blogger