11:34

"Najpiękniejsze Mity greckie" starożytna fantastyka.


W ostatnim czasie pałam miłością do fantastyki. Lena chętnie słucha, ale zadaje mnóstwo pytań. Czym są pegazy i centaury więc uznałam że pora poznać fantastyczne mity. Moim zdaniem mity to taka starożytna fantastyka, ale być może trochę upraszczam. Mity istnieją pierwotnie w formie ustnej, a utwory należące do literatury fantastycznej powstają w formie pisemnej i nie są anonimowe – są dziełami indywidualnej fantazji. O ile mity tłumaczą rzeczywistość, to dzieła literatury fantastycznej niczego nie tłumaczą, wręcz przeciwnie – kryją w sobie wiele tajemnic i niedomówień podsycając ciekawość odbiorcy.


„Najpiękniejsze Mity greckie” zawierają żywe, pełne fantastycznych przygód opowieści o starożytnych Grekach. Młody czytelnik z lektury tej książki dowie się między innymi, jak według Greków powstał świat, jak nazywają się najważniejsi bogowie, kto stworzył człowieka, a także pozna przygody najpotężniejszych greckich herosów.




Historie te pochodzą z czasów, kiedy na greckiej górze Olimp mieszkali jeszcze bogowie. Dziś już ich tam nie ma. Być może przestraszyli się samolotów. W dawnych czasach, kiedy żyli starożytni Grecy, nie było samolotów ani rakiet. Na szczycie Olimpu panował olimpijski spokój.




Na początku książki autor bardzo drobiazgowo wprowadza młodego czytelnika w świat mitologii greckiej opisując sylwetki bogów/herosów, ich walory. Wyjaśnione zostały też skomplikowane relacje pomiędzy greckimi bogami i herosami. Dobór kolejności historii sprawia, że łatwo zrozumieć kto co zrobi i dlaczego. Ja sama znałam tylko poszczególne mity i dzięki tej książce moje spojrzenie na mitologię grecką jest w końcu pełne i przejrzyste.




W książce znajdziemy tekst napisany dużą czcionką, jest go według mnie w sam raz do samodzielnego czytania. Wszystkie mity opisane są z poczuciem humoru bardzo przystępnym językiem. Poczucie humoru podczas nauki to świetny pomysł! Autor Dimiter Inkiow wiedział jak ująć młodego czytelnika, wszak napisał ponad 100 książek, które zostały przetłumaczone na 25 językówu. Również ilustracje są bardzo zabawne pioruny Zeusa i wymiociny Kronosa rozkładają na łopatki.






Niesamowite jest również jak starożytne wierzenia wpływają na ówczesne życie ludzi i ówczesną twórczość. Zagłębiamy się ostatnio w sagę typu fantazy Baśniobór i bardzo dużo wątków, jak i pomysłów na postacie Brandon Mull zaczerpnął waśnie z mitologi greckiej np. zagadka sfinksa została „pożyczona".







  
Książka napisana jest z myślą o dzieciach i młodzieży. Duża czcionka ułatwi samodzielne czytanie. Myślę, że lektura tej książki to dobry wstęp, zanim sięgniemy po klasyczne opracowania, wszak mity wpisują się w poczyt lektur szkolnych. 

Gorąco polecamy. 
Materiał źródłowy
 https://pl.wikipedia.org/wiki/Mit

10 komentarzy:

  1. Od dziecka nie byłam fanką mitologii greckiej i przyznam, że zawsze miałam ją w szkołach przedstawianą w bardzo kiepski dla mnie sposób - więc być może i dlatego takie uprzedzenie! :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Trzeba rozbudzać zainteresowania dzieci w różnych obszarach 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Sama z przyjemnością sięgnę po książkę, kiedyś tak mocno fascynowałam się mitologią grecką i rzymską. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. W szkole kochałam zajęcia o mitach

    OdpowiedzUsuń
  5. Miło wspominam mity greckie, ze szkoły. Była to bardzo przyjemna lektura :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Mitologię w szkole bardzo lubiłam, nawet startowałam w konkursie mitologicznym :) Świetna lektura

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiałam mitologie już jako dziecko. Nadal bardzo lubię do niej powracac. Sama chętnie bym sięgnęła po tę książeczkę :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Takie książeczki powinny zainteresować każde dziecko.

    OdpowiedzUsuń
  9. Książki tego wydawnictwa są rewelacyjne, bardzo je lubimy

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Blondynki kreatywnie , Blogger